سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایا تطهیر از دیدگاه مغان (=موبدان)ساسانی برای گندزدایی و بهداشت

گاه و بیگاه برخی از دوستان زرتشتی یا طرفدار  باستان در برخورد با احکام عجیب و غریب و نیز سفت و سخت وندیدادها و دیگر کتب عصر ساسانی  توجیهات وسخنان سخیف  روی می اورند این نمونه سخنان را حتی در همین وبلاگ هم شاهد بوده ایم اینان در توجیه برخی از احکام به دو دسته تقسیم میشوند گروهی میگویند وندیداد قابل استناد نیست اسطوره ای است اما  نیک میدانند که وندیداد یکی از قسمتهای اصلی 21گانه ی اوستای ساسانی بوده است و احکام ان جسته وگریخته در قسمتهای دیگر اوستا و شبیه به ان بطور مفصل تر در کتب قانونی و رساله های فقهی و حقوقی  مغان  عصر ساسانیان امده است . گروهی دیگر که از بی پایه بودن ادعای اخیر اگاهند دو رویه پیش میگرند یکی اینکه انرا در زمان خود  قابل قبول و حتی متقن مینامند بدون اینکه تحلیلی از پی اورند و دوم اینکه قباحت و زشتی احکامی چون طهارت با پلشتیهایی چون شاش گاو و شاش زن و مرد ختودت کرده  را گندزدایی و بهداشت مینامند!

بنظر نگارنده - بپیرو صاحب نظران و اوستاشناسان - گروه دوم در یاوه سرایی و ترهات از گروه اول پیشی گرفته اند . برای مثال  زن مرده زاییده یا حیض شده یا انان که مرده حمل میکنند چه نیاز به ضدعفونیو گندزدایی دارند که میبایست مجازات گونانون و مشقت بار و سیر طولانی ان (دربرخی موارد چندماهه) بر انان تحمیل شود . ناگفته نماند که مثالهای اخیر تنها درباب گوشه ای از احکامی است که شامل غسل با شاش گاو وانسان میشود و بدیهی است که این چند مثال خرد تنها در این زمینه -یعنی غسل با گومیز- مطرح شده و از احکام دیگر که چنین مشابهتی دارند صرف نظر شده است.

استاد هاشم رضی در جلد 2 وندیداد صفحه 641 سوال زیر را مطرح کرده و مشروحا بدان پاسخ مدهد:

آیا از دیدگان مغان ، مراسم تهیر برای مس میت ، جهت گندزدایی و بهداشت بوده یا قانون ضد یو را اجرا کرده و تسخیر دیو مرگ میکردند؟

یادداشت376.دراین بند و توضیح بند بعدی ، احکام مغان یا موبدان است درباره ی مرد? بی دینان و کافران. منظور اینست  چنانکه مرده یک وزغ نمیتواند ناپاکی و نجاست تولید کند ، مرده ی یک بی دین نیز (نمیتواند نجاست تولید کند و ) مورد هجوم دیو نَسو قرار نمیگیرد، چون خود پیرو دیوان است و دیو فقط  مغ دینان را آلوده میکند. به وضوح مطالب روشن میشود که منظور وندیداد ومغان از ناپاکی و نجاست که مرده تولید میکند، رعایت بهداشت نیست بلکه ارتباط با دیو مرگ دارد که به سبب دشمنی [با مزدیسنان به انها و مرده ی انها حمله میکند]*، مرده و لاش? مزدا پرستان و پیروان مغان آلوده میکند.

مردن در نظر مغان حلول دیو مرگ است در بدن کسی که می میرد و این دیو مرگ از بدنی که در ان  حلول کرده و سبب مرگ شده ، کسانی را نیز که نزدیک فرد مرده باشند مورد تهدید قرار میدهد که انان را نیز به میراند، یعنی در بدن شان حلول کند. به این جهت مغان کارورز و با تجربه و اموزش دیده، برای کسانی که نزدیک به مرد بوده اند ، و یا به نوعی غیر مستقیم و مستقیم مرده را لمس کرده اند ، باید مراسم تطهیر، یعنی دیو زدایی ، تسخیر دیو و بیرون کردن دیو از بدن آنان را به انجام رسانند که در فرگردهای بعدی به ان خواهیم رسید(نوع و چند و جون مراسم تشریح شده)

کافر و بی دین چون خود دیو و یا پیرو دیو است ، مرده اش مورد تسخیر و حلول دیو مرگ از دیدگاه مغان قرار نمیگیرد، مورد نجاست و الودگی نیز نیست. در تشبیه و مثلی که آمده [در بند فرگرد مذکور]* موضوع روشن تر میشود. وزغ یک جانور اهریمنی است که کشت ان هزار هزار بوسیله مغان  توصیه میشود. مرده ی وزغ نجاست و آلودگی حاصل از هجوم دیو مرگ را ندارد اما مرده ی سگ دارد، چون سگ مخلوق سپنتامینست و وزغ مخلوق اهریمن.

این مساله که برخی عنوان میکنند، مغان در وندیداد ایین  و روش بهداشت و گندزدایی را دستور داده اند، کاملا بی پایه است. مغان تنها آلودگی را حلول دیو میدانند در بدن کسی که میمیرد و پیرو دین انان است . اما کافران و بی دینان بنابر اشاره ی صریح این آیات،** تاوقتی زنده هستند نجس و ناپاکند و باید از انان احتراز کرد. هرگونه تماس و نشست و برخاست با آشموغان و جُددینان[جدا دینان مغان] در فتاوی روحانیون این دین حرام است. اشامیدنی و خوراک و ظروفشان ناپاک است . نامه های پهلوی و پازندهایی که در دست است از این مسائل سرشار است. در «سددر،در38» آده است: باید کوشش و جد کرد تا با جددینان [=کافران] هم کاسه نشوند و باید پرهیز کرد از کوزهای شان اب خوردن. اگر کوزه ایی که جددینی در ان ا خورده باید تطهیر و پادیاب شود و این در صوتی ات که کوزه فلزی باشد اما اگر سفال یا چوبی باشد همیشه ناپاک و نجس است.....

ـــــــــــــــــــ

همچنین بنگرید به یادداشت434 تطهیر از دید مغان تطهیر دیو است که د اندرون را می یابد...+بنگرید به یادداشت509 فرگرد5

 []* افزوده نگارنده وبلاگ است.

**بندهای  تایید کننده نوشته فوق : فرگرد5/بندهای 37،38 ، (مرده ی کافر ناپاک نیست) + بندهای 35 ،36

 لینک عکس http://www.up.egyup.com/images/06527702079100253058.jpg

گفتگو پیرامون این مطلب : http://iranbastannn.blogfa.com/page/div.aspx

لینک مرتبط : رجز خوانی

برای رد این اقوال 4جلد وندیداد خواندنی است.